Herfst in Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Tim Heuvel - WaarBenJij.nu Herfst in Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Tim Heuvel - WaarBenJij.nu

Herfst in Vietnam

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

20 December 2005 | Vietnam, Hué

"Ik raak nooit meer een computer aan." Nou ja, misschien toch wel. Na het fiasco van de vorige keer heb ik meerdere malen tot tien geteld en besloten toch maar iets te typen.

Het regent en het is koud. Herfst in Vietnam, al noemen ze het hier winter. De Vietnamezen hebben de rijsthoedjes verruild voor wollen wintermutsen en dikke handschoenen. Wij Nederlanders zijn gewend aan zulke weersomstandigheden, hebben ons fleece-vest (ja mam, je had gelijk...) aangetrokken en gaan vrolijk door. Het mindere weer heeft het grote voordeel dat de bezienswaardigheden schaars bezocht worden. GEEN luidruchtige Britten (reizigers van het ergste soort) en GEEN fotograferende Japanners (die je overal tegenkomt).

De afgelopen dagen hebben we dan ook ongestoord kunnen rondbanjeren in Hoi An (niet te verwarren met Ha Noi, waar we vandaag heen gaan). Een sfeervol stadje in centraal Vietnam waar we niet bepaald uitgerust aankwamen. De lange busreis vanuit Saigon (24 uur) was vooral voor Floor een ware martelgang. Vocht ging verloren uit alle gaten, need to say more.....?!

Uiteindelijk was de reis het zeker waard. Hoi An is een klerenmakersstadje met nauwe straatjes en gekleurde huisjes. Om de haverklap word je op straat aangesproken door klantenlokkers: "Take a look in my shop, nice suit for mister". Ook wij werden overgehaald. Al gauw werden we van top tot teen opgemeten onder het geluid van tikkende naaimachines. Een dag later en 35 euro armer (per maatpak) konden we ons trots in de spiegel bewonderen.

De regen maakte het niet erg aantrekkelijk om dagen door de stad te lopen, vandaar dat we besloten een kookcursus te volgen. Eerst werden we door een gids rondgeleid op de lokale markt, waar we over specerijen, groenten, fruit, vlees en vis leerden. Vooral de versmarkt (vlees en vis) met haar "heerlijke" geuren was een echte beproeving 's ochtendsvroeg. Vervolgens gingen we per boot naar de kookschool die buiten de stad lag. Ondanks het weer was het een sprookjesachtige omgeving; we kregen les op een overdekte vlonder aan het water. De chef demonstreerde een aantal Vietnamese gerechten die we daarna probeerden te imiteren. Vooral het maken van rijstpapier was een heel leuke ervaring. Uiteindelijk mochten we onze eigen creaties opeten.

Hue, de keizerlijke stad!! Van 1800 tot 1945 regeerden hier de keizers van de Nguyen dynastie. Deze leiders, die je niet bepaald bescheiden kunt noemen, hebben een citadel en imposante tombes nagelaten. In groen regenpak op de bagagedrager van een motorfiets verkenden we Hue en omgeving, op zoek naar tombes, pagodes, bunkers en biddende monniken. Aan de foto's kunnen jullie zien waarom dit een van de hoogtepunten van onze reis is!

Vanmiddag vertrekken we in noordelijke richting naar Ha Noi (niet te verwarren met Hoi An, haha), de hoofdstad van Vietnam. Volgens onze vrienden van CNN.com schijnt het hier kouder te zijn, maar wel zonnig!!!! Als de voorspellingen kloppen, zullen we Ha Long Bay en de bergvolkeren van Sapa bezoeken. De kans is bovendien aanwezig dat Sapa bedekt zal zijn met een pak sneeuw. Een witte kerst after all??

Snel saven voordat weer alles verdwenen is.

Groetjes Tim (& Floor)

• 20 December 2005 - 06:59

Dianne:

De volgende DM activiteit: Vietnamees eten bij Timmie?

• 20 December 2005 - 07:34

Mini:

Ha! Wij hebben lekker wel sneeuw (gehad..). Beetje jammer dat het voor Groningen weer ophield, maar ja. Ik heb in ieder geval een wit oud en nieuw in Zakopane (Polski). Veel liefs!

• 20 December 2005 - 08:24

Kjoep:

Hey Tim en Floor,

Het klinkt weer geweldig!! Veel plezier nog in Hon Nai, groeten kjoep

• 20 December 2005 - 09:07

Kaatje:

He timmie,

Ook hier is er sneeuw hoor, al blijft die niet liggen. Daisy is al aan het hopen op een witte kerst! Have fun!

kus Ka

• 20 December 2005 - 10:37

Roel De Buurjongen:

heej lui, ja tim je moet ook af en toe eens luisteren naar je mam he ze heeft wel goeie ideeen. En wat ga je nu doen je eigen keuken open doen, misschien iets om met ronnie meijer er over te hebben in cafe de Put. Fijne kerst!

• 20 December 2005 - 10:55

Siepie:

Eindelijk dan toch strak in het pak voor Timmie...
    Groeten enne mag ik dan de eerste zijn? FIJNE FEESTDAGEN!! Ben benieuwd hoeveel je er daar van merkt???Het is per slot van rekening niet echt een Christelijk gebied....

• 20 December 2005 - 12:50

Hilde:

Ben zo groen van jaloezie als deze website, wat een verhalen! Is weer eens wat anders dan Jamie Oliver, zo'n kookcursus! Geniet van alles en alvast een fijne (witte?) kerst!

X Hilde

• 20 December 2005 - 13:09

Carla:

dit keer tenminste fijne indrukken opgedaan. ik verheug me al op een etentje op sint pieter. daviscup is gelukt!!!! vrijdag 10 febr. RAI. schrijf maar in jullie agenda's. veel plezier nog en een fijne kerst.
    groetjes uit meerssen

• 20 December 2005 - 13:44

Don:

Still reading en enjoying your stories! Ben benieuwd naar de volgende foto's.

Fijne Feestdagen.

• 20 December 2005 - 15:04

Corrie:

Heeeej!

Ai, dat is even wennen zeker, al die kou. Hier ook hoor, want potverdrie: heb ik binnen 10 dagen na thuiskomst een keelontsteking te pakken!!! He, heb een fijne kerst saampjes daar.

Groetsels,

• 21 December 2005 - 07:37

Daisy:

Hoi Tim en floor,

Het klinkt echt allemaal geweldig!! ben echt jaloers.
    Natuurlijk: heel fijne kerstdagen daar (wij krijgen natuurlijk een witte kerst maar jullie waarschijnlijk niet).

groetjes daisy

• 21 December 2005 - 08:41

THE CAMEL:

hier nog wat geluiden uit Neer Itter, niet te verwarren met Itter Voort. Wist je dat:
    - Ron Meier de Put overneemt.
    - Veritas 1 2e staat!
    - Er in Thorn twee mensen zijn vermoord. Een goed begin is het halve werk zal ik maar zeggen.
    - Je wederom slecht staat in de lotto, ook niet geheel onbelangrijk.

Nou dan ben je iig weer op de hoogte van het nieuws uit Neer Itter, niet te verwarren met Itter Voort. Ik zeg: tot kijks(hop).

• 21 December 2005 - 14:44

Matthijs:

(om verder te gaan met interessante weetjes.)
    Wist je dat:
    MVV - Willem II 3-1

• 21 December 2005 - 15:32

Renske (en Huub En Ine):

Het is hier ook koud, maar het regent hier tenminste niet. Heel veel sterkte met de barre (haha) omstandigheden gewenst.
    Renske.

• 21 December 2005 - 20:10

THE CAMEL:

Ow ja, was ik vergete te mededelen:

MVV is tussentijds gepromoveerd naar de eredivisie omdat ze veel te goed waren voor de eerstedivisie. Vandaar dat ze tegen willem II hebben gespeeld.....

• 21 December 2005 - 22:31

Dennis_vrancken@hotmail.com:

take a look in my shop?
    nice suit for mister?
    sucky sucky then dollar???
    Of niet?
    wat krijg jij veel reacties op jouw site!!
    ik ben jaloers!!!!!!!!
    komt dat omdat jij in alinea`s schrijft?
    ga ik ook maar eens proberen!hahaha
    groetjes!

• 22 December 2005 - 16:22

Marianne:

eindelijk dan die foto's van strak in t pak! Ben heel benieuwd; ik hoop op de volgende foto's weer strak heldere hemels te zien! xx marianne

• 23 December 2005 - 08:12

The Homies:

We sluiten ons aan bij Marianne, strak in het pak staat jullie goed.
    We wensen jullie hele fijne "warme en droge" kerstdagen, ook namens Annie en Theo.
    Verder moeten we jullie bedanken namens de oma's voor de kaarten.
    Groetjes en tot binnenkort.

• 23 December 2005 - 14:03

Theisje:

Hee lieve Floor en Tim,

Wat superleuk al jullie verhalen te lezen, fantastisch dat jullie het zo leuk hebben! Wat betreft die Britten, moet ik eigenlijk natuurlijk een goed woordje doen voor mijn nieuwe buurmannen, maar ik geef jullie groot gelijk! haha. Floor: Ik ga je dit weekend mailen, ik schaam me dood dat ik zo lang niets heb laten horen. In ieder geval: geniet nog de laatste weekjes daar en alvast fijne kerst!
    Veel liefs en kussen, Theisje.

• 24 December 2005 - 08:55

Anita:

Hoi Floor en Tim,

He he eindelijk eens tijd om een berichtje voor jullie te plaatsen!
    Schaam schaam!
    Jullie hebben het zo te zien en te lezen hartstikke naar jullie zin!
    Wat een geweldig avontuur!
    Mooie foto's, echt paradijselijk en jullie twee.... strak in het pak!!!!!
    In ieder geval alvast heel fijne feestdagen!!

Grtz Anita

• 24 December 2005 - 15:51

Jolanda:

Blijft superleuk om te lezen! Prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!!